سوخت بنزین آلودگی بیشتری تولید می کند یا سوخت گازوئیل؟

سوخت بنزین آلودگی بیشتری تولید می کند یا سوخت گازوئیل ثابت شده که وسایل نقلیه دیزلی با تکنولوژی موتور مدرن بهتر هستند!

اگر شما قصد خرید یک ماشین را دارید، اولین سوالی که ذهن شما را درگیر می کند اینست که خودروی گازوئیلی یا همان سوخت دیزل بهتر هست یا خودرویی با موتور وابسته به سوخت بنزین؟ مسلما شما در ایران گزینه ی خودرویی که بتواند با سوخت گازوئیل حرکت کند را ندارید. ولی با توجه به آلودگی کلان شهر های ایران در فصل زمستان، قصد بررسی این دو نوع سوخت رایج مصرفی در خودروهای جهان را در وبلاگ صد داریم و می خواهیم میزان تولید آلودگی و ضرر آنها به طبیعت و انسانها را بررسی کنیم.

قصد داریم موضوع این دو نوع سوخت را با دقت بیشتری بررسی کنیم تا به این نتیجه برسیم که کدامیک از این دو سوخت با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند؟ پس با ما همراه باشید.

ثابت شده که وسایل نقلیه دیزلی با تکنولوژی موتور مدرن بهتر هستند!

با توجه به تحقیقات انجام شده در شش کشور و نتایج منتشر شده در مقالات علمی معتبر دنیا به این نتیجه رسیده اند که وسایل نقلیه دیزلی با تکنولوژی روز آلودگی کمتری نسبت به بنزین تولید می کنند و از آنجا که سوخت گازوییلی یا دیزل این روزها نسبت به قبل بسیار خوب پالایش و تولید می شود، سازمان های حامی محیط زیست تمرکز خود را برای مقابله با آلودگی حاصل از خودروهایی که با سوخت بنزین کار می کنند گذاشته اند.

متخصصان امر می گویند که زمان حذف سوخت بنزین در وسایل نقلیه کنونی فرا رسیده و با توجه به تولید وسایل نقلیه و خودرویی دیزلی مدرن با تکیه بر استانداردهای روز، می توان امید داشت که خودروهای دیزلی برای حفظ محیط زیست بسیار مناسبتر هستند، بنابراین دولتها باید در سیاست های زیست محیطی آینده خود آن را لحاظ کنند.

عامل پیشرفت موتورهای دیزلی چیست؟

در واقع مهمترین عامل و راز این موفقیت در تولید کنندگان خودروهای دیزلی در اروپا و آمریکای شمالی،  افزودن یک فیلتر ذرات دیزلی یا DPF به خودروهای خود می باشد.

همانطوری که می دانید تقریبا هر نوع فیلتری در دنیا نیاز به تعویض یا تمیز کردن دارد، چرا که فیلتر ذرات دیزلی یا DPF را هم برای کاهش دود ناشی از این موتورها و یا کاهش انتشار گازهای دیزلی جذب می کند و همچنین دارای طول عمر معین است و باید به طور منظم از طریق یک فرآیند دوره ای تمیزسازی شوند.

فرایند بازسازی یا تمیز کردن فیلتر DPF به این صورت می باشد که گرده و دوده هایی که بر اثر سوختن گازوییل تولید و در فیلتر جمع می شوند در دمای 600 درجه سانتیگراد به خاکستر تبدیل می کنند. در نتیجه دوباره  با این فرایند، فیلتر بهینه شده و قابلیت جذب مجدد آلودگی ها را پیدا می کند.

عامل پیشرفت موتورهای دیزلی چیست؟ چرا آلودگی بنزین امروزه بیشتراز وسایل دیزلی مدرن است؟

چرا امروزه آلودگی ماشینهایبنزین سوز، بیشتراز وسایل دیزلی مدرن است؟

محققان سوئیسی در مطالعات و تحقیقات خود میان 5 خودروی بنزینی متفاوت و 5 خودروی دیزلی با کمک فیلتر ذرات دیزلی یا DPF، مقدار خروجی و تولید ذرات جامد کربن (PM) را بررسی کرده اند.

این ذرات شامل آلیاژی آلی اولیه (POA)، آئروسل ثانویه آلی (SOA) و کربن سیاه (BC) هستند. این اجزاء ذرات جامد کربن PM را تبدیل به یک ماده بسیار سمی می کند که قابلیت آسیب رساندن به بافت های ریه را دارند و منجر به بیماری های عمده ای در انسانها میشوند.

در نتیجه این مطالعه، حتی خودروهای بنزینی مدرن و بروز نیز به میزان بالایی از این مواد سرطان زا و همچنین ترکیبات آلی فرار (VOC) را تولید می کنند و در اتوموبیل های دیزلی مدرن، مقدار زیادی از SOA تولید می گردد. جالب اینجاست که وقتی دمای موتورهای بنزینی پایین هستند (یعنی هنوز موتور خودروها سرد هستند) میزان انتشار این مواد به طرز شگفت آوری زیاد است. PM و SOA کربن در بنزین بطور قابل توجهی وارد محیط می شوند ولی در خودروهای دیزلی با کمک فیلترهای ذرات دیزلی مقدار آنها را کاهش می یابد.

درست است که وسایل نقلیه دیزلی قدیمی، اکسید نیتروژن بیشتری تولید می کنند که باعث بارش باران های اسیدی و انتشار دود می شود، ولی این را بدانید که این خودرو ها فاقد فیلتر DPF هستند. اگر چه اتومبیل های بنزینی انتشار اکسید نیتروژن ( NO X ) کمتری نسبت به دیزل دارند ولی این را باید پذیرفت که خودروهای دیزلی با تکنولوژی روز، بسیار مطلوبترند.

به طور خلاصه باید گفت که وسایل نقلیه دیزلی با فیلتر DPF یک جایگزین سبزتری بجای خودروهای بنزینی هستند و می توانند در کاهش آلودگی هوا و محیط زیست نقش موثرتری داشته باشند.