نکاتی برای بررسی و عیب یابی سیستم ترمز خودرو

راهنمای عیب یابی و بررسی سیستم ترمز خودرو

این ایده خوبی هست که هر زمان و مکانی که بخواهید بتوانید سیستم ترمز خودرو خود را بررسی و عیب یابی کنید و بدانید دقیقاً علت این مشکل از کجاست؟ اما اجازه بدهید که در ادامه به شما بگوییم هیچ چیز در یک ماشین مهمتر از توانایی توقف کردن در آن نیست و شما نیاز مبرم دارید که از وضعیت و علائم عملکرد سیستم ترمز خودرو، قبل از اینکه دچار مشکل شود باخبر شوید. در ادامه با چند پرسش و پاسخ به تمامی ابهامات شما در رابطه با سیستم ترمز خودرو پاسخ می دهیم.

آیا تا بحال موقع ترمز کردن، احساس می کنید بیش از حد ممکن تا زمان توقف کامل خودرو طول کشید، البته بجز زمانی که در ترافیک هستید؟

اگر جواب «بله» باشد، باید لنت آنرا بررسی کنید یا ماشین را به تعمیرگاه ببرید تا بتوانید ترمزهای خود را مجدداً احیاء کنید.

آیا وقتی به ترمز ضربه می زنید، ماشین به سوی یک طرف حرکت می کند؟

این نشاندهنده نشت مایع روغن ترمز در خودروی شماست، پس یا باید ترمز خودرو خود را هواگیری کرده و یا به تعمیرگاه مراجعه کنید.

آیا هنگام گرفتن پدال ترمز خودرو فرمان اتوموبیل شما می لرزد یا تکان می خورد؟

البته با توجه لرزش نرمال مربوط به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بهتر است اگر لرزش نامتعارف باشد دیسک های جلوی ماشین را جایگزین کنید و یا برای بررسی وضعیت سلامت آنها، به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

آیا هنگامی که شما بطور ناگهانی ترمز می کنید، ترمزها جیغ می کشند؟ یا هر بار که ترمز می کنید صدای مداوم قطع و وصل همانند برخورد دو فلز ایجاد می شود؟

انتشار چنین صداها بر اثر لرزش است و می تواند دلایل متعددی داشته باشد. این صداها عموماً به این معنی است دیسک های جلو از بین رفته اند. علاوه بر این، می تواند نشان دهنده این باشد که لنت های ترمز مصرف شده و یا رو به اتمام باشد و یا جنس مناسبی ندارند. همچنین ممکن است که ماشین شما نیاز به بوستر جدید داشته باشد. بهتر است برای عیب یابی دقیقتر نزد تعمیرگاه خودرو خود بروید.

بررسی عملکرد سیستم ترمز (لنت، دیسک، بوستر و روغن ترمز)

هنگام فشار دادن به پدال، احساس خود را از ترمزها بررسی کنید.

پدال ترمز شما خیلی نرم و اسفنجی است یا سفت و سخت؟ اگر نرم و اسفنجی است، احتمالا هوا در مسیر لوله ها ی روغن ترمز شما به دام افتاده است. از سوی دیگر، ترمزهای خیلی سفت و سخت نشان دهنده یک بوستر ترمز معیوب هستند و این چیزی است که شما باید در اسرع وقت آن را درست کنید.

نکاتی مهم در تعمیر و نگهداری خودرو

برای تست عملکرد یا عیب یابی سیستم ترمز با ماشین چند دور بزنید.

هنگام فشار دادن پدال یک ماشین با سیستم ترمز سالم  و فشار  2 تا 3 سانتیمتر از موقعیت اولیه متوقف شود ولی در عیب یابی در ماشین هایی که سیستم ترمز نسبتا ضعیف تری دارند مجبورید که پدال ترمز را 6 الی 7 سانتیمتری فشار دهید تا آن خودرو متوقف شود.

راه و روش تشخیص روغن موتور اصلی و روغن ترمز اصلی از تقلبی

همیشه سعی کنید میزان مایع روغن ترمز خودرو خود را هم بازرسی کنید و هر چند مرتبه که برای تعویض روغن موتور به تعمیرگاه مراجعه می کنید آن را هم ترجیحاً عوض کنید.

اگر نیاز به خرید لوازم جانبی و قطعات یدکی برای خودروی خود دارید می توانید با مطالعه مقاله لوازم جانبی خودرو خود را بفروشید و چگونگی خرید و ارتقاء لوازم خودرو در این امر کمک بگیرید.