هنگام استفاده از لاستیک زاپاس به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟

لاستیک زاپاس

از آنجایی که معمولا در بازه زمانی بالایی به سراغ وضعیت لاستیک زاپاس خودروی خود می روید باید به این نکته توجه کنید که مرتب از میزان باد آن اطمینان کافی کسب نمایید. زیرا ممکن است کم باد شوند و نکته دیگری که خیلی مهم است اینه که لاستیک ها هم عمر مفیدی دارند، این عمر مفید بر دو نوع کارکرد کیلومتری و زمانی تقسیم می شود که در ادامه به ذکر چند مورد از نکاتی که باید در مصرف لاستیک زاپاس بدانید می پردازیم.عمر مفید و استاندارد لاستیکها در حالت کارکرد تقریبا برابر 60،000 کیلومتر و عمر زمانی آنها 5 سال عددی معقول می باشد که باید در هنگام خرید و یا استفاده از آنها با عدد چهار رقمی که بعد از سال 2000 ثبت میشود نشان دهنده هفته و تاریخ ساخت آن می باشد توجه کنید. به عنوان نمونه اگر بر روی تایر عدد 2516 درج شده باشد تایر مورد نظر در بیست‌ و پنجمین هفته از سال 2017 (17) تولید شده است. با دانستن چنین اطلاعاتی به راحتی می‌توانید از خرید تایرهایی که مدت‌ها است در انبار باقی مانده‌اند و به آنها لاستیک انباری می گویند پرهیز کنید.

بعضی از خودروسازان جهانی از جمله مرسدس‌بنز و نیسان، حداکثر عمر مفید یک تایر را از زمان تولید شش سال می‌دانند و توصیه می‌کنند از لاستیکی با سن بیش از شش سال بر روی خودرو استفاده نکنند. در مقابل از نظر سازندگان بزرگ لاستیک در جهان از جمله Continental و Michelin سن مفید هر لاستیک را تا 10 سال پس از تولید آن می‌دانند، اما همه آنها تاکید می کنند که از سال پنجم باید هر ساله کنترل‌های لازم برای بررسی وضعیت سلامت تایر انجام دهید، انجمن تولیدکنندگان تایر در ژاپن هم مدت زمانی که می توانید از لاستیک خود بصورت ایمن استفاده کنید در بهترین شرایط پنج ساله می دانند.

زمان مراجعه به تعمیرگاه برای سرویس دوره ای خودرو را خودتان تشخیص دهید.

نکاتی که باید هنگام استفاده از تایر و یا رینگ و لاستیع رعایت کنید

هر زمانی که شما یک لاستیک زاپاس را در ماشین خود با تایر پنچر و خراب جایگزین می کنید، باید بدانید که باید بر این نکته توجه داشته باشید که کاملا در جای خود محکم و ثابت شود. نمیتوانید با آنها رانندگی مداوم و سرعت بالایی داشته باشید زیرا  تایر یدکی فقط برای رساندن شما به اولین تعمیرگاه می باشد و به جاده و شرایط آب هوایی مختلف تعلق ندارند تعلق دارد. به همین دلیل است:

نکته اول: لاستیکهای یدکی و زاپاس ابعاد و اندازه مختلفی نسبت اندازه استاندارد تایر خودرو را دارد.

نکته دوم: رینگ و لبه رینگ زاپاس  از مواد سبک وزن ساخته شده است و به هیچ وجه به اندازه کافی استحکام لازم و قوی نیستند و نمی توانید به عنوان چرخ های معمولی از آنها استفاده کنید.

نکته سوم: در نهایت، آنها با ضعف در سیستم ترمزگیری که ایجاد میکنند باعث ایجاد خطر در رانندگی جاده ای می شوند.

این نکته را فراموش نکنید که حتما قبل از خرید خودرو وضعیت لاستیک آن را بررسی کنید.

مجددا این نکته را تکرار می کنیم که به خاطر داشته باشید لاستیک یدکی شما فقط برای بردن و رفتن خودروی آسیب دیده شما به نزدیک ترین تعمیرگاه است و اصلا نباید بعنوان لاستیک ثابت خود از آن استفاده کنید درواقع آنها برای استفاده روزمره شما نیستند.

با انتخاب لاستیک و تایر مناسب در فصل سرما و زمستان هم می توانید با رعایت نکات مطرح شده در این مقاله ایمنی حرکتی خودرو و لاستیک خود را بالا ببرید.

پوشش محافظت از اشعه uv برای تایر زاپاس

شرایط آب و هوایی، اشعه UV خورشید، مسیر رانندگی و دمای شدید باعث ایجاد تغییرات ساختاری در لاستیک خودرو می شود در نتیجه باعث ایجاد خرابی در لاستیک شما می شوند. البته اگر لاستیک زاپاس شما در معرض نور مستقیم و هوا قرار دارد حتما آنها را با روکش های مخصوصی که برای اینکار ساخته شده است بپوشانید تا عمر و کارکرد مفید لاستیک بالا ببرید.

پوشش لاستیک زاپاس